Untitled-Artwork.png

Doel van De Moestuinschool

Samen met jou echt contact maken met onze aarde. Jou laten ervaren hoe krachtig, bijzonder en uniek jij en onze aarde samen zijn. Jou laten verwonderen, respect ervaren, enthousiasmeren, ontspannen en voeden. Niet alleen mentaal, maar ook fysiek én met echt gezond eten. Dat doe ik vol plezier. Of je nu kind, leerkracht, student, moeder, zorgmedewerker of directeur bent. Ik leer jou, in persoonlijk contact, hoe je op een simpele, effectieve manier kan moestuinieren. Precies op de manier waarop het voor jou het beste werkt.

En zo, dat jij het vertrouwen krijgt, dat jij het helemaal zelf kan. Oogst gegarandeerd!

Contact met jezelf

De moestuin is een heerlijke plek om tot jezelf te komen. Je hoofd wordt vanzelf rustig als je met jouw handen in de aarde zit. Je maakt verbinding met de natuur door te voelen. En omdat wij onderdeel zijn van die natuur ontstaat een sterke verbinding met jezelf.

​

Jouw handen hebben ook effect op de natuur. Door goed te observeren, te luisteren en te reflecteren. Niet teveel nadenken, maar vooral voelen. Allemaal eigenschappen die je helpen goed bij jezelf te blijven.

​

En je ervaart ook hoe jij je eigen eten kan maken. De basis van het leven, nietwaar? Dat geeft kracht en zelfvertrouwen. Ook voor kinderen is het een feest om de wortel te mogen oogsten die zij gezaaid hebben.

Contact met de ander

De moestuin is een uitstekende plek om het contact tussen jezelf en anderen te laten ontstaan. Bij een volkstuinvereniging krijg je er zo een hele familie bij!

​

Ook de tuingenootjes tijdens de moestuinles helpen jou te spiegelen. Wie ben ik in relatie tot de ander? En vooral belangrijk; wie is die ander nou eigenlijk echt? Er ontstaan andere gesprekken als we in de tuin bezig zijn.

​

Het moestuinleven is een sociaal gebeuren. Het bevordert het contact met anderen. En is het niet een mens, dan zijn er genoeg dieren waarmee je (soms plotseling) contact maakt. Je bent nooit alleen!

Contact met de wereld

In een maatschappij waar snelheid, technologie en vooruitgang de boventoon voeren, is het contact maken met onze aarde soms ver te zoeken. Een moestuin, groot of klein, helpt om contact maken te bevorderen.

​

Automatisch, op ieders eigen niveau, komt die verbinding met de aarde. Hoe groeien groentes, waarom komt een vlinder op bezoek en wat doet regen met mijn zaadjes? En daarna;  in welke wereld leef ik eigenlijk? Wat gebeurt daar? Wat is er nodig? En wat vind ik daar allemaal van?

​

De moestuin brengt je dichtbij het echte leven. Mijn missie is: iedereen een moestuin! Als dat gebeurt, ziet de wereld er, volgens mij, vanzelf weer een stukje mooier uit. Voor alle generaties na ons.

Over Lidion

Lidion Zierikzee

Het moestuinieren is mij met de paplepel ingegoten en van fanatieke hobby uitgegroeid tot mijn werk. Het allerleukste werk. Ik ben docent en trainer in hart en nieren en dat combineren met natuureducatie vind ik te gek!

Voor mij is de moestuin dé plek om tot mijzelf te komen en mijn oergevoel aan te sterken; mijn gezin voeden. Met dochter, vriend en diertjes hebben we nu 800m2 eetbare tuin op de Veluwe. Een moestuin, tuinkas, voedselbosje, boomgaard en meer. Het lukt om 4 maanden zelfvoorzienend in groenten en fruit te zijn en de andere maanden tot zeker 3 keer per week uit de tuin te eten. Zoveel mogelijk biologisch, ecologisch en geïnspireerd door o.a. de Permacultuur.

​

Ik ben echt overtuigd geraakt van het belang van moestuinieren, en daarmee natuureducatie, voor iedereen, groot en klein. Vanuit het contact met de (eigen) natuur, de aarde en de dieren ontstaat er meer verbinding. Ik gun dat niet alleen ieder mens, ook onze aarde.

​

Als wij mensen meer die verbinding gaat voelen,

gaat de wereld er heel anders uit zien.

​

Met De Moestuinschool ga ik voor die wereld.

Lidion

Wil je meer weten? www.lidionzierikzee.nl